Na een verwoestende burgeroorlog in 1950 in Spanje, is de rust wedergekeerd en begint het land aan de wederopbouw van de economie. In mei van dat jaar wordt het bedrijf Sociedad Española de Automóviles de Turismo of Seat opgericht.
Ondanks de beste bedoelingen rolt pas na drie jaar de eerst auto van de band. Het is de 1400 die de primeur heeft in de fabriek Zona Franca in Barcelona. Het is een elegante middenklasser die zich toespitst op de Spaanse markt. Een oplettende kijken kan de vergelijking zien met de Fiat modellen. Dit is geen toeval, maar komt door de licentie die Seat van Fiat had tot eind jaren tachtig.
Voordat de 1400 populair werd onder het Spaanse volk, werd de wagen vooral gebruikt door de elite. Bedrijfsleider, ambtenaren en politici reden met deze eerste elegante wagen door de straten. Om ook de normale burger aan te spreken werd in 1957 de 600 geïntroduceerd. Het werd in een klap het symbool van de wederopbouw van de Spaanse economie en werd de meest verkochte auto van Seat.
De zaken gaan goed en Seat begint met het exporteren naar Colombia in de jaren zestig. En ook in 1965 rolt de 3 miljoenste wagen van de productieband. Al deze successen heeft Seat deels nog steeds te danken aan de techniek die zij lenen van Fiat. Hier komt verandering in met het nieuwe model 133 die met een flinke James Bond campagne wordt gepromoot. Ondanks het nieuwe model gaat de licentie nog wel door en worden er ook nog nieuwe modellen gemaakt met onderdelen van Fiat. In de jaren tachtig komt hier een einde aan nadat er frictie ontstaat tussen de twee. Seat zou de techniek te vrij hebben gebruikt en Fiat ziet af van verdere samenwerking.
Seat wil ook zijn eigen koers gaan varen en de samenwerking komt tot een einde. Toch is er nood aan een industriële partner. Volkswagen is hiervoor een geschikte kandidaat en nog geen drie jaar na de samenwerking is Seat bijna een volledige dochteronderneming van Volkswagen. De eerste wagen die onder de samenwerking werd geproduceerd was de Seat Ibiza. Een succesvolle wagen die door een samenwerking van Seat, Porsche en Karreman tot stand is gekomen. De Toledo die daar opvolgt zorgt voor weer een heuse doorbraak door de vijf deuren en een grote kofferbak.
Na een aantal commerciële flops met de Altea en haar varianten komt Seat weer in stabiel vaarwater. Auto’s worden geëxporteerd naar België en er komt een frisse wind door het bedrijf door de nieuwe Leon en de eerste SUV.